• Forma planu ogólnego

 

Plan ogólny nie będzie miał tradycyjnej formy, tzn. tekstu i map. Będzie to zbiór danych przestrzennych, do wyświetlania w formie elektronicznej. Do planu ogólnego będzie sporządzone uzasadnienie. Będzie się ono składać zarówno z części tekstowej (zawierającej m.in. opis przyczyn wyznaczenia poszczególnych elementów planu ogólnego oraz opis uwzględnionych przy jego sporządzeniu uwarunkowań) jak i z części graficznej (ilustrującej ustalenia planu ogólnego oraz uwzględnione uwarunkowania)

 

  • Elementy planu ogólnego

 

Plan ogólny gminy będzie obowiązkowo zawierał zapisy dotyczące:

  • stref planistycznych (określenie sposobu zagospodarowania poszczególnych terenów),
  • gminnych standardów urbanistycznych (określenie intensywności, wysokości i powierzchni zabudowy oraz minimalnej powierzchni biologicznie czynnej).

 

W planie ogólnym można określić:

  • obszary uzupełnienia zabudowy,
  • obszary zabudowy śródmiejskiej,
  • gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej

 

 

STREFY PLANISTYCZNE

  • charakterystyka stref planistycznych obejmuje profil funkcjonalny (czyli możliwe przeznaczenie) stref planistycznych oraz co najmniej wybrane wskaźniki.
  • w każdej strefie planistycznej profil funkcjonalny:

- obejmuje przeznaczenie określone w ramach profilu funkcjonalnego podstawowego,

- może obejmować przeznaczenie określone w ramach profilu funkcjonalnego dodatkowego;

 

W planie ogólnym można wyznaczyć tylko określone strefy. W Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz. U. poz. 2758) wskazano zamknięty katalog 13 stref.

Strefy planistyczne muszą zostać wyznaczone w sposób rozłączny, co oznacza, że dany obszar będzie mógł wchodzić w skład wyłącznie jednej strefy. Powyższe rozwiązanie ma na celu doprowadzenie do jasnego określenia przeznaczenia terenu i nie mieszania “konfliktowych” funkcji.

 

 

GMINNE STANDARDY URBANISTYCZNE

 

Gminne standardy urbanistyczne to przede wszystkim przeznaczenie oraz wskaźniki zagospodarowania. Dodatkowo mogą to być też standardy dostępności np. do szkół, ośrodków zdrowia. Gminne standardy urbanistyczne obejmują gminny katalog stref urbanistycznych i mogą obejmować gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej.

 

 

GMINNY KATALOG STREF PLANISTYCZNYCH

 

W gminnym katalogu stref planistycznych określa się:

- profil funkcjonalny stref planistycznych,

- wartości maksymalnej nadziemnej intensywności zabudowy, maksymalnej wysokości zabudowy oraz maksymalnego udziału, powierzchni zabudowy w strefach planistycznych,

- wartości minimalnego udziału powierzchni biologicznie czynnej w strefach planistycznych, nie mniejszego niż wynika to z przepisów.

 

powierzchnia biologicznie czynna - teren zapewniający naturalną wegetację roślin i retencję wód opadowych i roztopowych, teren pokryty ciekami lub zbiornikami wodnymi, z wyłączeniem basenów rekreacyjnych i przemysłowych, a także 50% powierzchni tarasów i stropodachów oraz innych powierzchni zapewniających naturalną wegetację roślin, o powierzchni nie mniejszej niż 10 m².

 

powierzchnia zabudowy - powierzchnia terenu zajęta przez budynek w stanie wykończonym.

 

nadziemna intensywności zabudowy - stosunek sumy powierzchni kondygnacji nadziemnych budynków do powierzchni działki budowlanej.

 

 

OBSZARY UZUPEŁNIENIA ZABUDOWY

 

Obszary uzupełnienia zabudowy to obszary gminy już zainwestowane wraz z ich najbliższym otoczeniem.

 

Rola obszaru uzupełnienia zabudowy

- ograniczenie przestrzenne wydawania decyzji o warunkach zabudowy,

- zwolnienie z obowiązku uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntu stanowiącego użytek rolny klas I-III na cele nierolnicze i nieleśne,

- priorytet przy wyznaczaniu stref planistycznych z zabudową mieszkaniową.

 

Obszary uzupełnienia zabudowy uwzględniane będą przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy.

 

Sposób wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy określa rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy (Dz. U. poz. 729).

Zgonie z nowymi przepisami, granice wyznaczonego obszaru powinny obejmować zgrupowanie co najmniej pięciu budynków, w których obrys każdego z nich znajduje się w odległości nie większej niż 100 m od obrysu co najmniej jednego innego budynku w zgrupowaniu.

Zgrupowanie dotyczy następujących rodzajów budynków: budynki przemysłowe, budynki handlowo-usługowe, budynki biurowe, budynki szpitali i inne budynki opieki zdrowotnej, budynki oświaty, nauki i kultury oraz budynki sportowe, a także budynki mieszkalne i pozostałe budynki niemieszkalne.

Jak wskazano w rozporządzeniu, obszary uzupełnienia zabudowy wyznaczone według nowych przepisów można ograniczać, uwzględniając lokalne uwarunkowania oraz politykę przestrzenną gminy. Dopuszcza się też rozszerzenie granic obszarów uzupełnienia zabudowy jednak nie więcej niż o obszar o łącznej powierzchni obliczonej zgodnie ze wzorem wskazanym w rozporządzeniu.

 

 

  • INNE INFORMACJE

 

  • Co z decyzjami o warunkach zabudowy?

 

Wydane przed 1 stycznia 2026 r. prawomocne decyzje o warunkach zabudowy pozostaną bezterminowo w mocy.

 

Decyzje o warunkach zabudowy, które staną się prawomocne po 1 stycznia 2026 r. będą ważne przez 5 lat od uprawomocnienia - bez względu na moment, kiedy rozpoczęto ich procedowanie.

 

Decyzje o warunkach zabudowy będą musiały uwzględniać ustalenia planu ogólnego w zakresie funkcji zabudowy i zagospodarowania terenu oraz wskaźników urbanistycznych. Dodatkowo, jeśli ustalone zostaną standardy dostępności do infrastruktury społecznej, przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy na budynki mieszkalne, standardy te będą musiały być spełnione.

 

Po wejściu w życie planu ogólnego decyzje o warunkach zabudowy (WZ) w określonych zakresach (np. budowy nowego budynku mieszkalnego) będą mogły być wydawane wyłącznie w granicach tzw. obszaru uzupełniania zabudowy, który zostanie wskazany w planie ogólnym.

 

 

  • Co z obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego?

 

Wejście w życie planu ogólnego nie spowoduje unieważnienia obowiązujących planów miejscowych. Nie spowoduje również automatycznej konieczności ich aktualizacji. Obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego pozostaną w mocy do czasu ich ewentualnej, wynikającej z potrzeb, zmiany.

 

 

  • Rejestr urbanistyczny

Docelowo informacje i dane z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego będą zamieszczone w Rejestrze urbanistycznym, który  zostanie publicznie udostępniony w systemie teleinformatycznym. Za przygotowanie rejestru urbanistycznego odpowiada administracja rządowa. Rejestr urbanistyczny będzie funkcjonować od 1 stycznia 2026 roku. Do czasu jego uruchomienia dane z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego będą udostępniane na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Barlinek i w systemie informacji przestrzennej (https://barlinek.e-mapa.net/).

 

 

 

PODSTAWA PRAWNA I FORMALNA

  • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 24 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. poz. 2409)
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (Dz. U. poz. 2509)
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie projektu planu ogólnego gminy, dokumentowania prac planistycznych w zakresie tego planu oraz wydawania z niego wypisów i wyrysów (Dz. U. poz. 2758)

 

  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym gminy (Dz. U. poz. 729)