10 października 2018 roku w Barlinku otwarty został oficjalnie nowy odcinek ścieżki rowerowej biegnący z Dzikowa do Barlinka. Drugim ważnym wydarzeniem dla mieszkańców było podpisanie listu intencyjnego w sprawie projektu i budowy drugiej części obejścia miasta.
Otwarcie nowej drogi rowerowej dokonali Tomasz Sobieraj – Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Dariusz Zieliński – Burmistrz Barlinka oraz Michał Żuber – Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
Barlinek jest świetnym przykładem prowadzenia nowych inwestycji z wykorzystaniem nieczynnej i zdewastowanej infrastruktury kolejowej. Nowy przebieg drogi wojewódzkiej jak i sieci ścieżek rowerowych powstaje właśnie na nasypach kolejowych.
Nieczynna od lat linia nr 410 łączyła stację Kostrzyn nad Odrą ze stacją Grzmiąca w pow. szczecineckim. Odcinek Choszczno-Barlinek został całkowicie rozebrany w 2014 roku.
Nowa ścieżka powstała na nasypie kolejowym, biegnącym wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 156. Podzielono ją na 2 odcinki. Pierwszy o dł. ok. 4,6 km rozpoczyna się na skrzyżowaniu dawnej linii kolejowej z brukową drogą gminną w Dzikowie. Ścieżka biegnie przez tereny rolne i łąkowe oraz teren zabudowany w okolicy ogrodów działkowych, aż do granicy Barlinka. Na końcu odcinka można wyjechać na drogę woj. nr 156. Na trasie znajduje się również mały wiadukt kolejowy.
Drugi odcinek o dł. ok. 1,2 km, biegnie nadal po torowisku i dochodzi ponownie do drogi woj. nr 156. Zgodnie z koncepcją bitumiczna droga rowerowa na całym odcinku ma 2 m szerokości.
Jednocześnie w Barlinku powstaje droga rowerowa w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 151. Jej przebieg wiedzie południową częścią miasta, przez park im. Emanuela Laskera, nad brzegiem Jeziora Barlineckiego i wzdłuż ulicy Jeziornej.
Na pierwszym odcinku zaprojektowano nowe oznakowanie i bezpieczny przejazd przez ul. Stodolną. Wzdłuż ul. Jeziornej znajduje się wąski ciąg pieszo-rowerowy, na którym w sezonie letnim dochodzi do kolizji ruchu pieszego i rowerowego. Na odcinku tym zaprojektowano nową organizację ruchu.
Przy okazji otwarcia ścieżki rowerowej w Barlinku Wicemarszałek T. Sobieraj oraz Burmistrz Barlinka D. Zieliński podpisali porozumienie nt. „Budowy drugiej części obejścia Barlinka wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 151”
Przypomnijmy, że najważniejszą, prowadzoną aktualnie przez ZZDW inwestycją w Barlinku jest właśnie obejścia, która powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151. Główna część robót budowlanych została tu już wykonana. Cała inwestycja powinna zakończyć się na wiosnę.
Obejście Barlinka przebiegające po nasypie nieczynnej linii kolejowej ma poprawić układ komunikacyjny miasta i odciążyć istniejące ulice. Przypomnijmy, że w mieście przecinają się dwie drogi wojewódzkie: nr 151 Świdwin- Gorzów Wielkopolski i 156 Barlinek – Lipiany. Drogą nr 151 przejeżdża przez Barlinek średnio ponad 10 tys. samochodów w ciągu doby.
Budowę obejścia Barlinka prowadzi firma Skanska SA, która zaoferowała w przetargu na roboty budowlane blisko 16,7 mln zł. Wartość dofinansowania unijnego do całego zadania wyniesie niemal 20 mln zł.
Zakres prac obejmuję rozbiórkę starych budynków kolejowych oraz rozbiórkę i budowę szeregu obiektów inżynierskich, w tym kładki dla pieszych na przedłużeniu ul. Kasprowicza, wiaduktów nad ulicami Tunelową i Ogrodową oraz przebudowę przepustu nad kanałem Młynówki. W projekcie jest też budowa dwóch skrzyżowań typu rondo (z ul. Św. Bonifacego i ulicami Dworcową i Fabryczną). W ramach projektu powstaną także elementy spowalniające ruch i nowe oświetlenie uliczne. Przebudowana zostanie także sieć energetyczną, gazową, wodociągową, ciepłowniczą i teletechniczną.
Początek zaplanowanej drugiej części obwodnicy wg. wstępnych założeń, znajdowałby się na skrzyżowaniu ul. Gorzowskiej (DW 151) z ul. Długą, a koniec na ul. 31 stycznia (DW 156) czyli w miejscu prowadzonej aktualnie inwestycji. Brane są tu pod uwagę dwa warianty tej koncepcji. Długość budowanego odcinka wyniosłaby około 450 m.
Jedna z dwóch koncepcji II etapu budowy obwodnicy
Wszystkie zadania w Barlinku są realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WZ na lata 2014-20.